header1

De besnijdenis stapsgewijs

Besnijdenis

Klachten
Vaak zien wij volwassen manen op onze polikliniek met problemen aan de voorhuid. De klachten kunnen variëren van pijn tot moeite hebben met plassen. De redenen hiervoor zijn divers. Bij pijn of moeite met plassen, ligt de belangrijkste oorzaak bij mannen door een vernauwde voorhuid.

Wanneer u de polikliniek bezoekt, zal de behandelend arts met u de klachten doornemen, lichamelijk onderzoek verrichten en vervolgens een voorstel doen voor eventueel verder onderzoek en/of behandeling. Als uw geopereerd moet worden, krijgt u op de poli de nodige informatie over de behandeling mee. Deze operatieve behandeling is het verwijderen van de voorhuid.

Circumcisie (besnijdenis)
Indien u bent doorverwezen voor een besnijdenis dient u de verwijsbrief van de huisarts of uroloog mee te nemen.

Een besnijdenis kan nodig zijn in verband met de vernauwing van de voorhuid. In medische termen heet dit phimosis. Hierdoor kunnen moeilijkheden optreden bij het plassen. De voorhuid moet daarom worden verwijderd. Dit heet besnijdenis of circumcisie. Ook kan een vernauwde voorhuid leiden tot ontsteking van de voorhuid of de eikel. Indien deze dus operatief is verwijderd zullen de klachten verdwijnen.

De voorbereiding voor een besnijdenis

Nadat u zich volledig heeft geïnformeerd en akkoord bent gegaan met de besnijdenis door Adam Besnijdeniskliniek volgt de daadwerkelijke ingreep. Bij de besnijdenis wordt de voorhuid van de penis operatief verwijderd. Het is een kleine chirurgische ingreep, maar een goede voorbereiding is noodzakelijk voor het beste resultaat. Om deze ingreep goed te laten verlopen is uw medewerking nodig. Volg daarom de raadgevingen van de dokter op en lees deze informatie goed door. U zult hier de praktische informatie vinden over de besnijdenis zelf. Deze informatie dient als aanvulling op het gesprek dat u voorafgaand aan de besnijdenis zult voeren met de arts en de informatiefolders die u per email toegestuurd krijgt.

Volwassenen (16 jaar of ouder)

Bij volwassenen is het mogelijk de ingreep te laten verrichten onder plaatselijke verdoving evenals in combinatie met een licht roesje. De arts verdooft de penis dan met een aantal injecties in de basis van de penis. Het is verstandig na de ingreep níet zelf naar huis te rijden, u dient dus voor een begeleider te zorgen.
Advies: een strakke onderbroek meenemen voor na de ingreep.

Het gebruik van alle bloedverdunnende middelen geeft een verhoogde kans op bloedingen tijdens de ingreep. Deze bloedverdunnende medicijnen dienen dan ook in overleg met de arts mogelijk tijdelijk te worden gestopt.

Methode van besnijdenis

Binnen Adam Besnijdeniskliniek passen wij verschillende chirurgische methoden toe. Tijdens het intake gesprek zal met u besproken worden welke methode het beste bij u past.

Voor het verdoven zal de genitale regio volledig gedesinfecteerd worden met een speciale rose gekleurde desinfectans en met steriele doeken afgedekt. De ingreep wordt onder volledige steriele omstandigheden verricht.

Ingreep
Nadat alles op orde is beginnen we met het losmaken van strengetjes tussen de eikel en de voorhuid (adhesiolyse). Hierna meten we nauwkeurig de lengte van de te verwijderen voorhuid af (zoals met u ouders eerder afgesproken) en tekenen dit ook met een speciale stift af. Als de juiste lengte nogmaals gecontroleerd is door operateur en assistent wordt de overtollige huid afgeklemd en met een speciaal mes(diathermie) afgesneden. We corrigeren de binnenkant (binnenblad) en het toompje(frenulum) totdat we een cosmetisch fraai resultaat bereiken. Kleine bloedvaatjes worden secuur dichtgebrand met een speciaal apparaat (coagulatie). De huid wordt met oplosbare hechtingen weer keurig aan elkaar gehecht. Nadat de wond met een antibiotische zalf(ter voorkoming infectie) wordt behandeld verbinden we de penis met een steriel verband.

Hoe vindt de verdoving plaats?

Voorbehandeling
U dient allereerst voor uw komst naar de kliniek de afgesproken hoeveelheid pijnstilling in te nemen. U krijgt, nadat de penis met een verdovende zalf (EMLA crème) is voorbehandeld, de verdoving toegediend.

Verdoving/roesje (sedatie)
De verdoving is een middel (Dormicum) waardoor u wat slaperig wordt (lichte sedatie). U kunt er ook helemaal van slapen. Dit middel krijgt u via een infuus in de juiste dosering toegediend. Een prettige bijwerking van dit medicijn is dat u zich de gehele ingreep niet meer kan herinneren.

Extra pijnstilling
Na de verdovende crème en het roesje zal de penis nog lokaal verdoofd worden met enkele prikjes aan de basis van de penis, net onder de huid. Daarbij geven wij nog een totale penisblock (volledige penis verdoving). Dit zorgt voor een totale blokkade van de pijnzin waardoor de penis nog uren na de ingreep niet pijnlijk is.

Uitslaapkamer (recovery)
Na de ingreep willen wij graag controleren of de pijnstilling nog goed werkt en de roesverdoving (sedatie) is uitgewerkt. U wordt pas ontslagen zodra u weer volledig helder bent en nog steeds pijnvrij. Adam Besnijdeniskliniek vindt het uiterst belangrijk dat het gehele proces van komst naar de kliniek tot thuiskomst kwalitatief hoogstaand, volledig beheerst, ontspannen en comfortabel verloopt.

Nazorg & Genezing

Eten en drinken

Uw kind mag 2 uur na de ingreep weer eten en drinken wanneer u volledig helder bent. dit geldt indien u een roesje krijgt.

Wondverzorging

De dag na de operatie moet u douchen. Twee dagen na de ingreep dient u dagelijks in bad te gaan voor minimaal een half uur. Hierbij dient u ook neutrale shampoo en/of zeep te gebruiken.

De hechtingen zijn zichtbaar en zullen er vanzelf afvallen. Daarop hoeft u niet op te letten. Ze zijn immers oplosbaar en hoeven niet verwijderd te worden. De ene hechting zal dan ook mogelijk eerder verdwijnen dan de ander.

Houdt het wondgebied de eerste dagen goed schoon en droog. Iedere keer als u gaat plassen, verwisselt u het gaasje met daarop de zalf. De penis legt u omhoog met het gaasje daar overheen. Trek vervolgens een strakke onderbroek aan. De fusidinezalf gebruikt u tot de tube op is, daarnaast gebruikt u ook steriele vaseline volgens de instructies van de arts.

De eerste tijd is het mogelijk dat u een aantal klachten ervaart:

•   een rood, gezwollen en geïrriteerde eikel; dit is niet verontrustend en verdwijnt in de loop van de week. Het beste kunt u de penis omhoog leggen, richting de navel.

•   pijn; u dient drie tot vier keer per dag pijnmedicatie in te nemen, volgens meegekregen instructie gebaseerd op het pijnprotocol. Indien u dit nauwkeurig opvolgt zult u nauwelijks pijn voelen

•   Bij een (ochtend) erectie kan er spanning ontstaan op de wond. Voor zover mogelijk moet u proberen dit te voorkomen. Het kan geen kwaad verder, behalve als het hinderlijk is voor u

Pijnstilling

Bij thuiskomst uit de kliniek mag u de pijnstillers krijgen zoals met u besproken is. Voor de nacht kunt u dit nogmaals innemen. De volgende ochtend na het wakker worden geeft u uw kind weer de pijnstillers. Gebruik de pijnstillers zeker de eerste dagen zoals met u is besproken. Uw heeft op deze wijze het beste resultaat van de pijnstillers en dus ook de prettigste ervaring van de besnijdenis.

Naar buiten en naar school/ werk

De dag na de operatie mag u weer naar buiten, maar niet te lang in de zon. Verder kunt u uw dagelijkse activiteiten gewoon hervatten. Behalve als u zwaar lichamelijk werk verricht, is het raadzaam 1 week vrij te nemen. Actief sporten zoals voetballen mag gedurende 2-3 weken niet.

Zwemmen

Na 30 dagen mag u weer zwemmen.

Seksueel gemeenschap

Bij volwassen mannen verloopt de genezing wat trager dan bij jongens. Om die reden mag u geen gemeenschap hebben gedurende 6 weken. De wond kan er al redelijk snel voor het oog genezen uitzien. Maar bij een erectie en/ of gemeenschap kan de wond opengaan.

Controle na de besnijdenis

Niet alleen de behandeling maar ook zeker de nazorg vinden wij uiterst belangrijk. Adam Kinderkliniek heeft, vooralsnog als enige kliniek, bij deze behandeling een standaard nacontrole gesprek én een nazorg spreekuur.

De dag na de behandeling zal u worden gebeld om te horen hoe genezing verloopt. Hierbij wordt u ook in de gelegenheid gesteld uw nieuwe vragen beantwoordt te krijgen.

Een week na de ingreep zal er een vervolgafspraak plaatsvinden voor een nacontrole. De nacontrole bestaat uit een controle van de behandeling evenals verdere gespecificeerde nazorg adviezen.

Afspraak maken

Klik hier om direct een afspraak
te maken.

Heeft u vragen of wenst u meer
informatie, dan kunt ook
contact opnemen.

Besnijdenis kliniek

Direct meer weten over ons? Wie zijn wij en hoe gaan wij te werk?

Zorgvuldige ingrepen

Al onze handelingen worden met de meeste zorgvuldigheid uitgevoerd en gecontroleerd.

Afspraak maken

Het is mogelijk om bij ons direct een afspraak te maken, wij bevestigen dit binnen 24 uur.

Referenties

Veel mensen zijn u al voor gegaan, lees en deel hier uw mening.